Ronny Johnsen er grunder av IT-driftsselskapet. I 10 år har Ronny hatt en idé om et nytt servicekonsept «i skuffen» uten å få det ut. Hverdagen tar han. Etter seks måneder er den nye servicetjenesten en realitet. Det var starten på et fruktbart samarbeid.

Brynseng. Det er klin umulig å finne parkering, og det er under tyve minutter til jeg skal møte Ronny Johnsen - ikke fotballspilleren altså. Jeg kjører rundt som en villmann i femten minutter før jeg endelig finner en ledig parkeringsplass utenfor den lokale T-banestasjonen. Jeg legger på 35 kroner. Det får holde, tenker jeg.

Et par minutter senere ringer jeg på dørklokken til IT-selskapet JPC AS. En ung mann svarer, og viser meg bortover en smal gangen til et rom. Innenfor står Ronny Johnsen og to andre kollegaer bøyd over et bord i faglig diskusjon om et kundeproblem, så vidt jeg får med meg.
–  To sekunder, skal bare gjøre meg ferdig her, sier Ronny med et smil. Jeg nikker anerkjennende. Den unge mannen serverer meg kaffe i et plastikkbeger mens jeg lar øynene vandre over lokalet. På veggen henger det to innrammede diplomer. AAA-rating, står det. ”Norges høyeste kredittrating – et kvalitetsstempel.”

Facing business
Før jeg vet ordet av det, vinker Ronny meg inn på kontoret. Han virker ivrig. Ronny forteller at han kom i kontakt med Procedo igjennom nettverket Facing Business. – Helt tilfeldig møtte jeg Håvard i Procedo på et møte, og jeg likte typen. Hva de drev med var litt vanskelig å vite. Men han ga meg noen eksempler på hvordan de hadde hjulpet andre, sier han. Ikke lenge etterpå velger Ronny å møte Håvard og Jim i Procedo, igjen. Det er servicetjenesten som han har drømt om i over ti år og som aldri har blitt en realitet, som trigger ham til å avtale et møte. – Det var noe som sa meg at de gutta her har evne til å hjelpe meg og oss til å få ut tjenesten. Vi som driver disse små firmaene, vi er jo syv stykker her, ser oss veldig blinde - du ser jo bare deg sjøl tilslutt. Trekker du inn en tredjepart, ser du det som regel mye klarere, forklarer Ronny.

Ideen
Det tok kun et halvår før prosjektet Ronny hadde hatt i skuffen i over ti år, endelig ble en realitet. – Første faktura er sendt ut med nye tjenesten. Det er veldig moro for meg som har hatt en sånn ide i mange år. Det har Procedo hjulpet oss med å få til, sier Ronny og legger til: – Av og til tenker jeg - ”jøss åssen fikk de til det”. Ifølge Ronny har arbeidsmøtene vært spesielt gunstig for å få tjenesten ut på markedet. – I arbeidsmøtene kan vi sitte en time eller to, så setter vi en tidsfrist for både meg og Procedo. Da får jeg en deadline og litt tidspress på meg, når jeg plutselig har det - begynner det å skje ting. Det er egentlig ganske enkelt, men det funker, sier han. Hvordan går det med tjenesten da? – Den fungerer bra - og kundene har syntes det har vært nyttig, sier han.

En sparringspartner
Ronny fortsetter og prate. Jeg sipper kaffe i mellom slagene. Han forteller at etter Procedo kom inn i bildet har han blitt mer bevisst på hva de er og hvem de er til for. – Det er veldig få å sparre med som daglig leder i en liten bedrift. Her sitter jeg med personal ansvar for de ansatte og en masse administrative oppgaver Jeg har en ’god sparringspartner i disse gutta’. De lytter, utfordrer og setter fremdrift. – Vi har regnet på tall på prosjekter, produkter, tjenester – og jeg har sagt at vi må ha så og så mye penger for det. Så er Procedo veldig flinke til å se tall, de er sånne Excel-guruer. Procedo kan vri og vende tankene mine litt ved å si ”hvis du gjør sånn og sånn så tjener du ikke penger eller tjener for mye, og kunden vil reagere feil på det”. De kan vri et regnestykke i filler, og legge det frem forståelig, sier han.

Pluss ble minus
– Lang historie kort, Procedo sa i et møte ”du skal ikke ansette en mann, du skal kanskje si opp en”. Og jeg tenkte for meg selv, ”det skjer ikke, da blir det enda mer jobb for oss andre”, sier han, og konkluderer – de fikk rett! – Vi har hatt noen jeg føler har forstått oss, som har sett oss i kortene. Vi har egentlig åpnet hele stokken vi, og det har gjort en stor forskjell på hverdagen min, konkluderer han.